Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Monday, February 20, 2012

yang lagu dikenang

aku sedang menikmati makan tengahhariku bila khairul anak jiranku memanggilku

"dik, yus nak jumpa" katanya

aku terkejut bila nama itu muncul semula. Dalam aku sedang bermatian melupakan, entah mengapa tiba-tiba dia hadir. Adakah untuk terus melukakan atau menjadikan aku pelepas sepi.

"kat mana dia nak jumpa?" tanyaku semula

"Depan lorong 2" jawab khairul seraya meninggalkan aku.

Lorong 2........jika kalian masih ingat, di situ jugalah tempat kami pertama bertemu dan tempat ini juga mengukir sejarah bertemu selama aku berpisah.\

Sebenarnya, hampir 3 bulan aku tidak mendengar tentang dia. Yang aku tahu di suatu malam sedang aku duduk di pondok menunggu bas, kawanku Maman memberitahu bahawa hari itu adalah hari pertunangannya. Aku diam enggan berkata. cuma pada aku, tiada keperluan untuk meberitahu kerana tiada lagi kewajaran untuk aku perlu tahu. Seingat aku, masih juga di dalam musim perayaan.

Aku bergegas ke tempat yang dahulu pernah aku berjumpa. Di sana ku lihat dia sedang menunggu dan wajahnya penuh sayu. Air mata kelihatan berlinagan dan pasti ada sesuatu sedang bergelora dalam jiwa.

"Yus putus tunang dengan Halmi abang" katanya dan masih mengekalkan perkataan abang merujuk kepada diriku.

rasa simpati mengatasi dendam yang ada. Aku percaya tugas seorang kekasih kepada kekasihnya yang lain adlaah untuk melihatnya bahagia. Kini tertanggung di atas aku untuk menyelesaikannya.

"Punca?' tanyaku

Dengan teresak dia menceritakan segalanya dan aku yakin musibah yang menuipa dia dan keluarga adalah berpunca dari cerita abangku Bakar.

"jom ke Johor" cadangku. Aku akan bersemuka dengan bekas tunangan nya dan aku pastikan hubungan ini akan disambung kembali. Aku tidak akan mungkin menerimanya kembali dan satu-satu jalan adalah dengan mengembalikan jodohnya semula kepada Halmi.

Petang itu juga aku ke Johor bersamanya dan aku bersemuka dengan abangku. memohon kepadanya menarik kembali semua cerita yang buruk berkenaan Yusita. Biarlah dia hidup dengan jalan yang ia pilih dan jangan lah membalas dendam kerana aku sendiri sedang berusaha melupakan. keadaan tidak menjadi semakin baik dan erti kepada mana-mana pihak.

Bingkas membantah perkataan aku dan abang juga mengherdik aku.

Esok aku keluar dari rumah itu dan aku menalipon Halmi menerangkan keadaan sebenar. Dari reaksi yang diberikan, Halmi tidak dapat membuat keputusan untuk dirinya sendiri. Yusita berusaha memujuknya. Dari reaksi itu juga, jelas bahawa Yusita tidak mungkin akan melepaskan Halmi dari dirinya.

Aku balik ke Batu Pahat tanpa penyelesaian. Dari cerita yusita, aku faham keremukan hati seorang ibu bila ini yang berlaku.

Selang beberapa hati, ikatan pertunangan terjalin kembali dan aku bersyukur bila Bakar menukar cerita kepada yang sepatutnya.



Aku terus mencari cinta di parit lapis simis

No comments:

Post a Comment