Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Friday, February 17, 2012

5 atas

sasampainya aku di sekolah, dan sewaktu melewati bilik guru, aku terpandang wajah gadis yang berbicara denganku semalam. Hanya sekilas dan sempat juga aku melemparkan senyuman dan di balas dengan ukiran nipis di bibir yang bertahi lalat.

"La, kawan sama tiuyion dulu rupanya" hatiku berkata

Aku mengenalinya sebelum ini sebagai sesorang yang datang bersama untuk kelas tambahan matematik. Namun sepanjang tempoh itu, aku tak pernah berbicara dengannya. Ada seorang kawan yang cuba menghampirinya, dan semua itu tak pernah ada di kepala ku di saat masih aku di bangku persekolahan.

Meneruskan perjalanan ke kelas dan aku duduk di tempat yang memang aku gemari.

Waktu rehat telah tiba dan dahulu aku pernah bernazar bahawa apa jua keputusan peperiksaanku, aku akan berpuasa selama 7 hari secara berturut-turut. Itu nazarku dan aku perlu menglangsainya dengan segera. Jadi hari itu adalah hari pertama aku berpuasa nazar.

Tentunya aku tidak akan ke kantin sewaktu rehat dan aku habiskan dengan membaca buku atau kerja sekolah yang tidak selesai.

Tentang gadis itu pula, aku telah selesai menjalankan tugas memastikan ia ke sekolah semula.

"assalamualaikum, tak pergi rehat?" suara merdu menyapaku sedang aku khyusuk menyiapkan kerja sekolah.

Ketika saat mengangkatkan wajah, aku terpandang wajah gadis itu seraya menjawab salamnya.

"Tak makan ke" tanyanya

"Saya sedang berpuasa" jawabku ringkas.

"Kalau awak tak ada duit, awak pergilah ke kantin, nanti saya bayarkan" mempelawa aku dan menyanggupi untuk menanggung kos makan rehatku.

"rasanya dia ni tak faham apa yang aku maksudkan dengan puasa" hatiku berkata tapi lidahku menjawab "terima kasih' kalau lapar nanti saya akan makan, tapi selepas masuknya waktu maghrib" jawabku dan terus bangun meninggalkan gadis itu.

Dia bersama rakannya meneruskan perjalanan untuk ke kantin.

Timbul rasa yang tidak tuntas di sini. Adakah ia menganggap bahawa aku terlalu daif sehingga tidak membawa wang untuk makan sewaktu rehat?

No comments:

Post a Comment