Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Saturday, February 18, 2012

hantar balik

"kalau jumpa hantupun dah tak takut lagi tu" sindir abangku yang agak tua

aku mendengar sahaja dan akan ku buktikan bahawa hantu yang akan takut bila berjumpa aku. Selesai bersalaman dengan ibuku dan saudara perempuanku, aku menantinya di depan pintu.

"motor rosak" spontan aku berkata kerana aku inginkan masa yang lebih lama untuk bersama

dia dan aku mula mengatir langkah dalam suasana purnama menyinarkan warna keemasan di gelap malam.

aku berasa amat gembira bila kami beiringan langkah dan membelah sepi malam untuk sampai ke rumahnya.

sepanjang perjalanan banyak yang kami perkatakan walaupun aku tak pernah peduli samada ianya berkaitan dengan persekolahan. Aku hanya mahu mendengar suara merdu dari bibir yang mungil. Aku mahu menelan setiap butir untuk aku jadikan nyanyian di kala aku kesunyian.

sesampai di rumahnya, aku mengucapkan terima kasih atas kesudian bertandang dan memohon maaf atas segala kekurangan. Moga itu bukan kunjungan pertama dan terakhir darinya. Moga akan ada waktu dan ketika untuk aku menghabiskan malam bersamanya.

"terima kasih kerana sudihantarkan saya balik" ucapanya mesra

mahu saja aku berkata yang aku lebih gembira bila dapat bersamanya berdua membelah malam ini.

sesudah hilang tubuhnya di balik pintu aku mengatur langkah pulang.

Baru aku terasa seram bila keseorangan

"sebelum ada hantu, baik aku cabut dulu." hatiku berkata

laju langkah meninggalkan rumah yang memamah gadis itu.

Namun, sepanjang perjalanan pulang, purnama ku raskan sehangat mentari dan malam bertukar siang.

aku ingin mengulanginya lagi

No comments:

Post a Comment