Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Monday, February 20, 2012

abang komeng

bas terus menderu menuju destinasi dan aku ingin segera sampai.

Di kl, aku menumpang di rumah Atan iaitu abang kepada Komeng. Kalian masih ingat siapa komeng bukan. Di sana telah ada Dugel dan Petok kawan sekampung. Mujur sepanjang kehidupanku di sana aku dibiaya oleh Petok dan Atan yang sangat bertimbang rasa.

Jadual hidupku bertukar bila siang kami tidur dan malam kami merayau ke segenap KL di tempat-tempat hiburan. Kami hanya menemui jalan pulang seawal jam 4 pagi, melintasi Masjid Negara dan Stesen keretapi. Sempat juga kami bersolat subuh di sana.

Selepas itu kami tidur sehingga asar tanpa peduli tentang zuhur yang ditinggalkan.

Aku masih bergantung kepada ubat.

Man Besar yang waktu itu sedang bekerja di TV3 selalu menziarahi aku dan bertanya tentang kebajikanku. Aku masih adiknya dan dia mengambil berat atas diriku. Namun tanpa sebarang perkataan pun dia bertanya mengapa aku lari dari kampung.

aku masih ingat lagi lagu ini





Hampir sebulan aku di sana dan pada suatu hari abangku datang dan menyatakan bahawa ibuku sangat risau akan keadaanku. Memohon aku balik semula ke kampung dan melupakan apa jua sengketa.

"lupakan apa jua yang terjadi, pergilah balik. Mak risaukan kau" katanya

Aku akur kepada perkataan yang keluar. Mungkin aku lari ini kerana aku tidak bersetuju perbuatan ibuku.

namun aku tetap anaknya dan aku pasti dia merinduiku.

aku kembali ke kampuing

No comments:

Post a Comment