Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Friday, February 17, 2012

tentang Jamaliah

Aku mula medngenalinya sewaktu gambar beliau terpampang di dada akhbar di ruang mencari teman.

Usia yang sebaya dan menetap di Ladang Tun Dr Ismail, Kluang Johor. Anak sulung dari empat beradik. Seingat aku, ayahnya bekerja sebagai pekerja di ladang tersebut.

Aku menyukai nukilannya. Aku tidak pernah bosan dengan tulisannya. Ayat yang berbaris bagaikan bahasa yang diambil dari bahasa sastera lama.

"Di bawah lembayung petang, ku titpkan surat ini untuk teman yang berada jauh di.........."

Inilah bahsa pembuka kata di surat pertama. Aku amat kagum kerana untuk aku tidak mungkin akan sampai ke peringkat bahasa seperti ini.

Jamaliah memanggil aku Az, bukan Nor Azman Siran tetapi dia mengenaliku sebagai Nor Azam Sulaiman, bahkan sehingga kini nama itu masih kerap aku gunakan.

Rasional aku menggunakan nama lain adalah kerana aku amat malu untuk menyatakan siapa aku.

Kini, kami tidak lagi berhubungan kerana aku memilih untuk tidak mengecewakan di saat dia mengharapkan.

No comments:

Post a Comment