Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Thursday, February 16, 2012

ada duit tak

Sesampainya di rumah, ibuku tidak menunggu seperti yang aku sangkakan.
"selamat" bisik hatiku yang memang risau dan sayu.

"Dapat berapa?" tiba-tiba terpacul suara dari balik dinding. Ibuku sedang menjahit baju dengan mata masih tertumpu ke baju.

"3" pendek dan di antara dengar dan tidak, dengan harapan ianya tidak memberi impak yang besar kepada ibuku.

Belum sempat ia menyambung, aku terus meminta"mak, mak ada duit tak? orang nak sambung belajar di sekolah persendirian. kalau dapat, esok nak daftar"

"kau cari bawah tilam, duit kau beri masa kerja dulu itu mak masih simpan" jawabnya

"mak tak nak gunakan ke?" tanyaku, separuh menyesal bila pemberianku untuk kegunaannya tidak digunakan dan aku meminta balik pemberian dulu. Duit tu aku beri sewaktu aku bekerja sementara menanti keputusan SPM. Sekadar kerja kilang sahaja dan sewaktu gaji, aku memberinya separuh dari apa yang aku dapat. Sekurang-kurangnya, ibuku dah merasa hasil dari gaji pertamaku.

"tak, gunakanlah untuk daftar sekolah" masih dengan nada menyuruh.

No comments:

Post a Comment