Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Friday, February 17, 2012

tumpang payung

loceng terakhir telah berbunyi dan masa balik telah tiba.

Mengheret langkah yang lemah dalam kepanasan yang memeritkan, aku mencari alternatif bagaimana aku dapat melindungi diriku dari terik mentari di tengah hari.

Di hujung bangunan dan tatkala mencari jalan, aku terpandang gadis itu dan di tangannya terjinjit sekaki payung.

"Ya, peluang untuk aku. Aku mesti menegur dan kalau boleh aku nak tumpang berteduh di bawah payung itu sehingga ke perhentian bas" idea yang mucul dari entah mana di sudut hatiku.

"Asalamualaikum, ni Yus kan?. Saya ada nak bincang sesuatu dengan awak. Boleh tak kita bercakap sambil berjalan? aku mengajukan cadangan sambil berharap payung itu akan meneduhkan aku.

"Boleh" jawabnya selepas menjawab salamku. lalu payung itu dikembangkan dan cukup untuk kami berdua.

Sepanjang perjalanan, aku menyatakan rasa tidak puashatiku terhadap pelawaannya tadi walaupun menghargai pelawaannya. Dia meohon maaf kalau ada yang menyinggung perasaanku.

Di saat itu jua, kami bertukar-tukar nombor telefon dan akan menghubungi jika perlu.

Bas tiba dan haluan kami serupa. Rasanya untuk kali pertama aku bersikap gentelman dengan membiarkan gadis itu duduk sementara aku bergayutan di palang bas.

Kau salah kalau kau menyangka aku cuba mengambil hatinya.

No comments:

Post a Comment