Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Sunday, February 19, 2012

12 hari kemudian

"saya rasa ada sesuatu ingin saya katakan pada awak" suara aku yang kedengaran di hujung talian.

"apa dia?" tanyanya dengan rasa ingin tahu

"saya rasa Melaka tempat yang sesuai untuk saya kata" terangku sambil mengharap dia akan bersetuju dengan cadanganku

"jauhnya. Mengapa kena sampai ke Melaka?" tanyanya lagi dengan nada hairan dengan permintaanku yang mungkin bukan-bukan

"nanti saya beritahu' boleh?" masih cuba meyakinkan agar permintaan aku diterima

"bila tu??" masih dengan pertanyaan untuk kepastian

"12 haribulan"

"ok" persetujuan yang cukup mendebarkan sebagai penanti seperti aku

Malam itu aku mengecek mak aku agar dapat memberikan sedikit wang untuk bekal perjalanan ke Melaka. Aku tak peduli dengan apa yang bakal aku terima. Daripada aku terus bertanya tanpa kepastian baik aku memulakan sebagai kata penamat.

Kalian mahu tahu mengapa aku memilih Melaka? Bukalah lipatan sejarah bila Melaka akan dijajah sekali lagi. Bukan oleh Portugis atau Belanda tapi dengan sebuah cinta.

No comments:

Post a Comment