Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Monday, February 20, 2012

kembar ke 2

"tolonglah makcik nak. Duit tu nak guna sebab dia ada sakit jantung. Tapi kad itu memang kakaknya yang punya" rayu makcik tu sambil menerangkan masalah yang mereka hadapi.

"Makcik kena tolong saya pula, suruh kembarnya datang. Saya boleh membantu" terangku

"baiklah nak, Asalkan duit tak hilang" masih merayu dengan nada mengharap

"Insyallah, saya tunggu kembar tu datang" aku menawarkan diri membantu dan menunggu kembar yang satu lagi.

Esok, bagai dirancang dan kembar itu datang. Namun dia bukan bersendirian tetapi bersama-sama seorang teman.

"Ita kan ni?" sapaku

"hey Man, kau kat sini?" separuh terkejut melihat aku berdiri segak dan gagah dihadapannya.

"ni siapa? bertanyakan gadis yang disebelahnya

"inilah kembar yang ada masalah ATM tu" terangnya

Aku tanpa berlengah menyelesaikan masalah gadis kembar itu. Sambil dengan mesra bertanyakan hal berkaitan diri Ita yang memang lama aku tak jumpa. Dia tinggal di Parit haji noor, perkenalan kami hanya sebagai teman yang jauh dan bertukar senyuman di kala berselisihan. Tidak lebih dari itu.

"Ta, kalau ada apa-apa, call aku yea" sambil tanganku menghulur kad nama dan jawatan yang disandang oleh aku.

"Terima kasih" jawabnya lalu pergi bersama kembar itu sletelah semua urusan selesai. Kad dan wang aku serahkan.

'selesai satu masalah" kata hatiku dan puas bila dapat menolong dan berjumpa teman lama.

tanpa ku sangka, satu isu pula akan menjelma

No comments:

Post a Comment