Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Saturday, February 18, 2012

ku balas balik

esoknya aku menalipon gadis itu.masih laju mengucapkan terima kasih dan dengan terketar aku cuba mengajaknya keluar bersama malam itu.

"saya sudi keluar dengan awak"sambutnya

hanya tuhan yang mengetahui betapa gembiranya aku kerana pelawaanku diterima.

Aku tak pernah keluar dengan mana-mana perempuan dan aku dapat bayangkan betapa kekoknya aku nanti. Pasti aku akan salah tingkah dan aku harap ianya tidak akan memalukan aku.

"Jam 8, saya tunggu depan Lorong 2" cadangku dan dia bersetuju.

Ops, mana aku nak cekau duit. Aku memang tidak mempunyai sebarang wang dan pastinya akan merosakkan rancangan aku malam ini. Ligat aku memikirkan di mana hendak aku cari wang tersebut.

Aku lantas menjenguk ke luar rumah. Terpandang beberapa buah periuk bekas untuk memasak nasi minyak sewaktu perkahwinan kakakku yang masih tidak berbasuh,

"Peluang!" hatiku berkata

"Nor, kalau aku tolong basuh periuk tu, kau kasi sikit duit ok?" pintaku pada kakakku yang baru berkahwin.

"OK, satu periuk aku kasi 5 ringgit" jawabnya

"boleh!, semua 25 ringgit. Siap terus beri aku duit" tegasku.

Aku memerlukan duit dan aku akan siapkan periuk itu seperti baru keluar dari kedai.

2 jam selepas itu, semua periuk telah pun selesai aku sental. Meskipun tidak begitu bersih namun atas dasar kasih sayang kakak kepada adiknya, kakakku melunaskan apa yang dijanjikannya.

petang semakin tua dan malam semakin menjelmakan diri tapi aku agak penat selepas itu, sedangkan aku berjanji jam 8 nanti

No comments:

Post a Comment