Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Friday, February 17, 2012

jawapannya

"taklah, saya segan" jawabnya

"Ai, tak ada hidung ke?" aku memulangkan paku buah keras kepadanya secara memujuk kalau dia datang, aku akan menyambutnya di muka pintu.

Kami menamatkan perbualan secara santai dan dia tetap dengan keputusannya untuk tidak menghadirkan diri.
Aku menerima apa jua keputusannya.

"Dik, kat kedai ada suratkau" Joe memberitahuku.

Memang rumah kami tidak mempunyai peti surat peribadi. Posmen akan meletakkannya di kedai di hujung kampun. Semua orang kampung akan ke sana kalau mahu melihat samada ada surat ubntuk mereka atau tidak.

Aku bergegas ke sana.

Tulisan dari pengirimnya amat asing padaku. Isi kandungannya hanya menyatakan bahawa beliau senang dengan kehadiranku di dalam siri hidupnya. Dia memohon agar Allah sentiasa memelihara persahabatan ini dan hubungan ini kekal. Namanya juga tidak didedahkan. Aku juga tidak dapat mengagak pengirimnya.

Surat ini kulipat dan sisipkan ke dalam seluarku.

Musykil memikirkan siapa sebenarnya pengirim itu.

Ohya, teman persuratan ku Jamaliah datang dari Kluang. Aku menjemputnya di hentian bas di hadapan sekolah. Jamaliah Arshad ini aku kenali sejak dari tingkatan 4 dan ia satu-satunya teman persuratan yang masih setia berhubungan. Hubungan kami sangat mesra kerana kami telah lama berkawan,. Aku menyukai corak penukilannya dan bahasa sewaktu kami berhubungan, begitu juga dia. Dia kagum bila mengetahui bahawa aku adalah dari aliran sains.

Waktu Jamaliah balik, aku titipkan bontrot untuk keluarganya. Teima kasih atas kepayahan menjejakkan kaki ke Batu Pahat.

#bontrot - kiriman berupa makanan/bunga telur/hadiah

Lewat petang itu, dalam keletihan, aku bersandar di antara almari dan katil. Di situ aku hanyut dalam tidur yang dalam sehingga telefon mula berdering.

No comments:

Post a Comment