Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Monday, February 20, 2012

aku yang terjerat

petang itu aku mengulangi ke pejabatanya dan mengajaknya balik ke rumah. Masih dengan alasan bahawa kerjanya masih banyak dan dia ingin berjumpa kawannya di pusat membeli belah di belakang pejabatnya.

"Abang balik dulu la kalau gitu" kataku sambil melangkah keluar dari kedai itu.

Aku turun menuju ke perhentian bas tapi ba syang lalu aku biarkan begitu sahaja. Setelah gelap menampakkan dirinya, aku senyap-senyap mendaki menaiki tangga menuju ke pejabatnya.

"Gelap dan sudah tutup" hatiku berkata

Namun aku terpandang sosok gadis kesayangan ku sedang menanti sesuatu. Lama aku memencilkan diri dan memerhati tentang apa yang akan terjadi selanjutnya.

10 minit berlalu dan akhirnya yang ditunggu tiba. Rupanya Bakri hadir dan mereka telah membuat temujanji.

Aku bingkas menampakkan diri dan seperti tidak percaya apa yang ada di depan mata. Dia beririnagn dengan lelaki itu.

Aku bersemuka dan memarahi orang yang dulu ku anggap sebagai dewi hatiku.

"Biarkan dia, dia memang macam tu" jelas suara yang keluar dari mulutnya dan sambil tangannya memegang lengan lelaki tersebut.

"Bagi semula jam yang aku beri" desakku separuh ila menahan apa yang terlihat depan mata.

Dia lantas melonggarkan jam tangan dan menyerahkan kepadaku. Demi marah yang tidak tertanggung, aku melemparkannya ke atas bumbung rumah kedai berhampiran.

Aku pergi meninggalkan mereka.

Turun semula ke hentian bas, perasaanku bagai terawangan dan tidak percaya. Aku masih dapat menahan tangisan dan luka tapi aku tak mampu menahan gerimis yang mula menimpa.

Bas pertama yang menuju ke destinasiku aku naiki. Duduk dan merenung jauh dari apa yang mataku dapat lihat. Menerobos gelap malas dan rintik hujan yang mula menjadi lebat.

Adakah nasibku keesokan hari akan gelap seperti ini. adakah telah hilang mentari dan suara hati ini.


Entah mengapa tiba-tiba aku merasa amat damai dan tenteram disebalik semua kekalutan. Hanya sekejap namun sensasi yang aku rasakan amat indah sehingga aku tersedar semula dalan realiti,

aku sampai di rumah abangku dan kakak iparku yang ada

No comments:

Post a Comment