Quran Sebagai Panduan

Listen to Quran

Monday, February 20, 2012

satu hari

"man, ada customer nak jumpa" juruwang memaklumkan. Pada waktu itu, aku telah menjadi pegawai bank dan urusan berkaitan ATM terletak di bawah jagaanku.

Aku meapat ke kaunter dan terlihat seorang gadis sedang berdiri menunggu kedatangan dengan rasa tidak sabar dan cemas diwajah.

"ya cik, boleh saya tolong?" ayat klise dari warga bank dan korporat

"Saya tadi keluar wang 400, tapi belum saya ambil, pintu dah tutup. Duit dah sekat, kad pun kena telan" cemas sahaj bunyinya. Barangkali ia amat memerlukan wang, kini dia menghadapi masalah pula.

"Beri kad pengenalan cik" piontaku bagi membuat pengesahan sambil tangan berlari di papan kekunci menekan kod yang sepatutnya.

"Tapi, itu kad kembar saya" terangnya

Kepalaku angkat dan mengerut kening tanda hairan. Bagaimana kad ATM bukan miliknya digunakan. Mungkin akan ada penipuan di sini.

Aku masih tenang dan masih mencari jalan menyelsaikan maslah gadis ini.

"kalau macam tu, minta kembar awak datang dan saya akan berurusan dengannya" terangku kepadanya

"esok boleh?' tanyanya

"boleh cik" sambil menutup menu komputer. Aku dilarang meneruskan sebarang dengan kepada pihak yang bukan berkenaan mengikut tatacara kerja yang ditetapkan. namun sebagai membuatnya tenang, aku memberikan kad nama aku untuk dia hubungi seandainya mempunyai sebarang masalah.

Dia meninggalkan lobi dan berlalu pergi.

Petang itu aku menerima panggilan dari ibunya pula

"adoi"....getus hatiku

No comments:

Post a Comment